Mamma Malin

Årets semester

Eftersom jag skapade den här bloggen i juni i år och vi precis då hade kommit hem från semestern blev det aldrig att jag skrev något om hur vi hade haft det. Vi åkte i alla fall till Mallorca på eftermiddagen den 11 juni och kom hem en vecka senare. Vi skulle bo på ett lägenhetshotell, Hotel Elisa, och jag tror att det var en blandning av en ouppmärksam Malin och otydlig information från Fritidsresor som gjorde att jag trodde att hotellet låg i Alcudia. Det var snarare en ganska bra bit därifrån och den enda gången vi faktiskt tog oss dit var när vi hade hyrbilen. Hotellet var annars helt okej och området likaså, även om det inte fanns så mycket att göra.

Några + och – med årets semester

+ Väldigt effektiva till/från hotell och inne på flygplatsen. Fritidsresors personal syntes på långt håll och det var inga problem att hitta transferbussen.
+ Mycket stor flygplats med mängder av matställen, toaletter och platser att sitta. Något vi verkligen gillar efter förra årets Santoriniresa.
+ Trevlig och tillmötesgående personal på hotellet.
+ Fritidsresor fanns på vårt hotell varje dag om det var något man behövde fråga om.

– Det var förvånansvärt många spanjorer som inte pratade engelska. Jag hade i stort sett antagit att restaurangpersonal och dylikt kunde engelska på en så turistbombarderad ö.
– Brist på skyltar gjorde det oerhört svårt för oss att både hitta i städer och hitta ut ur dem. Mycket onödig tid gick åt i bilen.
– Kombinationen att jag inte varit tillräckligt uppmärksam samt att Fritidsresor varit lite otydliga gjorde att vi inte alls bodde i Alcudia, ungefär 4-5 km utanför. Vi kunde alltså bara ta oss dit när vi hade tillgång till hyrbilen.
– Där vi bodde fanns det dessutom ingenting att göra. Det var endast restauranger och turistshoppar.
– Ett par gånger var vi tveksamma till om maten var helt färdig som serverades och sista dagen fick jag ett kycklingspett med rå kyckling. Det kan hända vart som helst men jag har aldrig varit så noga med att titta som på den här resan.

Överlag hade vi nog båda förväntat oss mer av en ö som Mallorca. Visst var det vackert men det går inte ens att jämföra med exempelvis Montenegro eller Santorini. Vi ångrar såklart inte resan och det var roligt att besöka ett nytt land men vi kommer nog inte tillbaka till Mallorca i alla fall.

Har ni varit på Mallorca? Vart i så fall och vad tyckte ni om ön?

mallorca1 mallorca2 mallorca3 mallorca4 mallorca5 mallorca6

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Mia

Låter som en bra dag och vad mysigt med pepparkaksbak! :) Jag brukar aldrig baka pepparkakor utan köper dem då jag inte äter så mycket. Men lussebullar ska jag baka närmare advent, det är en given sak här hos mig ;D

Synd att ni inte var helt nöjda med resan. Jag har varit på Mallorca i Alcudia. Jag var bara 6 år då men vad jag minns av resan så tyckte jag om det, och vi bodde jättenära stranden. Vet att mamma tyckte om Alcudia jättemycket, hon har även varit där tidigare. Själv gillade jag mer Gran Canaria – Playa del Ingles, där var vi när jag var 12 år.

2. Nathalia

Hej Maria!
    Vilka underbara bilder. Man längtar ju vergligen efter sommar när man ser dessa.
    Å att folk på stora flygplatser och turist ställe inte kan Engelska är tummen ner för min del. För ca fyra år sen när jag flägg till USA. Talade klappt någon Engelska när jag bytte flygg,i tysland..
    Hoppas att du och Charlie mår bra?
    Trevlig helg.

1. lillamalin

Åh, jag längtar inte efter sommar – snarare snö ;)
      Här är det bara bra, hoppas du mår bra också och har en trevlig kväll!

3. OLIVIA

Så tråkigt att ni känner så om mallorca, var där med min familj för några år sedan och vi hamnade på ett toppen hotell. Vi bodde i Alcudia också där det var några svenskar, några danskar och resten engelsktalande människor som också var på hotellet så man fick en gemenskap samt att jag kan hålla med att få spanjorer talar engelska därför har jag fördelen att jag själv pratar spanska (inte flytande, men jag kan väldigt mycket) så det underlättade verkligen. :) Jag tror att om ni kommer till en annan del av Alcudia så skulle ni gilla det, särskilt när ni har fått ert barn med så blir det en super mysig familjeresor då de gillar barn där :)

sv: hihi ja absolut :D

Va gärna med i min tävling om att vinna en canvastavla här: http://olivialice.se/2014/november/tavling-vinn-en-canvastavla-60x40cm.html#comments